Informacja w sprawie świadczenia pieniężnego z tytułu pełnienia funkcji sołtysa
Szanowni Państwo,
W dniu 1 lipca 2023 r. wchodzi w życie ustawa z dnia 26 maja 2023 r. o świadczeniu pieniężnym z tytułu pełnienia funkcji sołtysa.
Wypłacane przez Kasę Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego przysługuje sołtysom i byłym sołtysom, którzy:
Ukończyli 60 (kobiety) lub 65 (mężczyźni) lat,
Pełnili funkcje sołtysa na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym przez co najmniej 2 kadencje, nie mniej niż 8 lat.
Nie ma wymogu pełnienia funkcji sołtysa przez 8 lat w sposób ciągły.
Do czasu pełnienia funkcji sołtysa wlicza się również czas pełnienia tej funkcji przed wejściem w życie ustawy 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.
W związku z powyższym Wójt Gminy Tomaszów Mazowiecki będzie na podstawie posiadanych dokumentów archiwalnych wydawał zaświadczenia o pełnieniu funkcji sołtysa.
W przypadku gdyby takie dokumenty nie zachowały się w archiwum Urzędu Gminy Tomaszów Mazowiecki, osoba wnioskująca do KRUS o przyznanie świadczenia może dołączyć swoje oświadczenie o pełnieniu funkcji sołtysa wraz z pisemnymi oświadczeniami, potwierdzającymi ten fakt, przez co najmniej 5 osób zamieszkujących sołectwo w czasie w którym wnioskodawca pełnił funkcję sołtysa.
Wnioski o wydanie zaświadczenia należy składać do Urzędu dopiero od 1 lipca 2023 r.
Wraz z wnioskiem należy złożyć potwierdzenie opłaty skarbowej 17,00 zł.
Bank Spółdzielczy w Białej Rawskiej
Nr konta: 16 9291 0001 0125 0523 2000 0020